Správanie zákazníka v online prostredí

Už ste niekedy uvažovali nad svojim správaním v online prostredí? Všimli ste si, že keď navštívite stránku online obchodu a zapáči sa vám taška, neskôr tú tašku vidíte na sociálnych sieťach medzi reklamami? A je tam aj na ďalší deň a potom zase. Ide o cookies, teda o malé kúsky kódu, ktoré sledujú vaše správanie. Online obchody sú ich plné.

Marketingu v digitálnom prostredí sa nemôže toľko spoliehať na správanie zákazníka, ktoré môže byť ovplyvnené a kontrolované značkou a firmou. Keď robia zákazníci rozhodnutie o nákupe, nezohráva už tak silnú úlohu momentálny dojem. Zákazník má poruke celý svet informácií s recenziami, názormi ostatných nakupujúcich a obrovského množstva porovnávacích nástrojov. Bez veľkej námahy môže zákazník behom pár sekúnd zozbierať informácie, ktoré mu pomôžu v lepšom rozhodnutí.

Pre zákazníka aj pre obchod

Zákazník môže na internete prehľadať bleskovo, čo si myslia o tovare ostatní, aké sú ich názory a skúsenosti. Či už na to použije svoj mobil, tablet, laptop alebo stolný počítač, zároveň prispieva k odosielaniu ďalších informácií. Nemusí, lebo sa takému zberu informácií dá predísť. Ale ak k zberu prispeje len anonymne, už aj tak prispieva k veľkému štatistickému balíku.

Ak ste vo vyhľadávači zapli anonymizovaný mód a vyhľadali „vysávač výkon cena“, síce možno predídete tomu, aby vás následne prenasledovali reklamy na vysávače, obchody s elektrickými spotrebičmi a domácimi potrebami. Avšak aj tak prispejete k obrovskému zberu údajov z balíka: čo vyhľadávajú zákazníci. Prevádzkovateľ vyhľadávača môže následne predávať vyhľadávací reťazec „vysávač výkon cena“, lebo možno nie ste jediný koho tieto kľúčové slová zaujímajú. Mimochodom, podľa Google ľudia najčastejšie vyhľadávajú „vysávač cena“. Výkon asi toľkých až tak nezaujíma.

Pomoc je kľúčová

Podľa štatistík bolo zistené, že najčastejšie sa zákazníci v online obchodoch rozhodujú na základe pomoci. Online pomocníci, najčastejšie v podobe chatu – teda textových správ – sú momentálne najčastejšie využívanou metódou ovplyvňovania zákazníkov, purificador de aire.

Tiež ste si všimli, že pred časom všetky obchody a stránky ponúkajúce služby začali túto službu ponúkať? Na stránke strávite pár sekúnd a už vám vyskočí v pravom spodnom rohu malé okienko s otázkou, či vám môže asistent alebo asistentka nejakým spôsobom pomôcť. Mnohokrát za textom stojí živý človek, ale stále viac a viac je za tými slovami stroj, či automatizovaný program.

Známy je takzvaný Turingov test, pomenovaný podľa génia Alana Turinga. V ňom vstúpi človek do komunikácie s dvomi subjektami. Jeden z nich je živý človek, druhý je počítač. Prvý človek má za úlohu zistiť, ktorý zo subjektov je počítač, teda umelá inteligencia. Komunikácia je len textová a nie je tematicky obmedzená. A verte alebo nie, stále viac programov, počítačov a strojov, dokáže už efektívne v teste ľudí zmiasť.

Strašidelná budúcnosť?

Pri výpočtovej kapacite a rýchlosti dnešných počítačov môže asistentská funkcia na webstránke naháňať strach. Ste na stránke prihlásený? V tom prípade už umelá inteligencia môže vedieť, že ste kupovali v obchode aj pred pár dňami a môže začať otázkou, či sa vám ten modré tričko páči a ponúkne vám nový tovar v sekcii pulóvrov, lebo samozrejme vie, že žijete v regióne, kde sa pred pár dňami výrazne ochladilo. A s čím viac službami budete prepájať svoje účty na sociálnych sieťach, tým viac budú o vás obchody vedieť. Svadba, narodenie dieťaťa, dovolenka… to všetko môžu vedieť a ponúkať vám kvalitnejšie služby. Či to stojí za cenu straty súkromia, to už necháme na vás.

Viac informácií: expertosaereos.com